Clubhistorie Roving Spirit Slagharen.

De club is officieel opgericht op 1 december 1991. Het begin ligt echter al een jaar eerder toen lokale motorrijders elkaar troffen op de “Pinkster-Run” te Terschelling.
Tijdens dit weekend werd er een kleine vriendenkring uit Slagharen gevormd die later regelmatig met elkaar optrok.
De band tussen de onderlinge motorrijders werd steeds groter en in 1991 gingen ze samen naar de “Pinkester-Run” op Terschelling. Bij de nodige alcoholische versnaperingen werd het idee om een motorclub op te richten geboren. Al was er voor die tijd ook al eens over gesproken, daar bleef het dan ook bij. De een was dolenthousiast, de ander weer terughoudend.

Drie van deze jongens namen het voortouw en gingen het plan verder uitwerken.
De animo in Slagharen en omstreken bleek geweldig groot te zijn en zo werd een ieder die een motor in zijn of haar bezit had aangeschreven. En na een korte uitleg op papier, werden deze personen gevraagd of deze wel lid zouden willen worden als het hele circus doorging.

Nu dit allemaal rond was, moest men nog beginnen want je kunt wel een motorclub willen beginnen maar daar komt veel, heel veel bij kijken. Om te beginnen werd er bij cafe Ome Dries de eerste ontmoetingsavond geregeld. Op deze avond waren alle belangstellenden aanwezig. Na een korte inleiding werd er gediscusieerd over wat voor club het moest worden. Al snel werd duidelijk dat de meeste motorrijders voorstander waren van een club waar vrijheid, broederschap en plezierig met elkaar omgaag voorop staat.

Om een naam te bedenken valt niet mee, dus kon iedereen die een leuke naam had deze doorgeven aan de oprichters.
Uit de vele namen werd toen na enige discussie ‘Roving Spirit’ geboren.

Eenmaal ingeschreven bij de kamer van koophandel en bij de notaris alles notarieel vastgelegd, ging men naar de gemeente voor de aanvraag van een clubhuis of een ontmoetingsruimte.

De gemeente verleende de volle medewerking en als optie werd de oude kantine van de tennisverening in Schuinesloot voorgedragen.
Hier was de gemeente geen voorstander van en vond dat het op of bij het sportpark moest want het was immers een motorsportvereniging.

Om als motorclub een beetje fatsoenlijk te kunnen fungeren, moest er een clubhuis komen. Toevallig werd er een clubgebouw in de krant te koop aangeboden. Het betrof hier een demontabel gebouwtje van acht bij zestien meter groot. Alleen het stond niet naast de deur maar in Amsterdam.

Met een handjevol mensen is er daar toen twee dagen gesloopt.
Na veel inspanning en veel lol kwamen de jongens zaterdagavond tegen schemerlicht in Slagharen Hier werd zaterdags door de leden alles geprepareerd en in zo verre klaargemaakt dat wanneer de tijd rijp was alles in “no time” weer opgebouwd kon worden.
Door de gemeente werd een hoek op de parkeerplaats toegewezen en de tekening kon gemaakt worden.

Een eigen onderkomen is wel leuk maar je blijft er mee bezig.
In 1998 werd het hele gebouw grondig aangepakt.
Er is toen een nieuwe stenen muur om het al bestaande gebouwtje gemetseld. Er zijn nieuwe kozijnen geplaatst en ramen die overbodig waren werden weggemetseld.
De houten vloer werd vervangen door een van beton en daar werd weer een houten vloer overheen gelegd.
Later is ook de bar nog vernieuwd en recent bezit het gebouw een houten veranda.